Premijera predstave “Mamu mu jebem ko je prvi počeo”
Premijera predstave Mamu mu jebem ko je prvi počeo Dejana Dukovskog u režiji Slobodana Unkovskog biće održana u ponedeljak 27. januara u 21:00 na Sceni „Ljuba Tadić“ Jugoslovenskog dramskog pozorišta.
U predstavi igraju: Miki Manojlović, Branislav Lečić, Mirjana Karanović, Jasna Đuričić, Jovana Belović, Peđa Marjanović, Ana Rudakijević, Miloš Lazić, Miloš Lučić i Nina Perišić. Dramaturg je Jelena Mijović, scenografi su Branko Pavić i Dejan Miljković, kostimograf је Lana Cvijanović a kompozitor Vladimir Pejković.
Reprize su 4, 6, 7. i 19. februara.
Nije ovo tekst o ratu. Tekst je o raspadu mojih ličnih vrednosti… Odgovor na pitanja na koja nisam tada mogao da odgovorim, zatražio sam u pozorištu. Izmutirao sam moje pozorišno pamćenje ili pokušao da pronađem pozoršni omaž za moju generaciju mutanata rođenih u razočaranju, očaju, neznanju, izgubljenih korena i kulture… Pitao sam Beketa o smislu. Setio sam se bezbrižne radosti iz komedije del arte. Pretpostavio sam u jednom književnom dramskom hronotopu, da je mladi princ Hamlet mogao da sretne lucidnog Fausta, onog od krvi i mesa, opsenara i astrologa, sklonog čak i prema nekromantiji… U renesansnom otvorenom Vitenbergu, gde Hamlet dolazi da studira daleko od zatvorenog i režimskog Elsinora, on je mogao da nauči da sumnja. Da čuje svoju buduću dramu. Da izgubi svoju nevinu veru. Pokušao sam da dam neku nadu tužnim Čehovljevim Lopahinu i Varji… Ričarda i Ledi Anu pitao o časti, Vedekindovu Lulu o ljubavi, a o grehu De Sada… Prilično ličan izbor napetih dramskih situacija, glavno oko seksa i nasilja ili ljubavi i rata… Nije ni važno. Niko to ne mora ni da zna. Nisam našao odgovor, ali eto, napisao sam ovaj tekst. Odgovor ne znam ni danas. U tom smislu, verujem da je tekst isto tako aktuelan sada kao i tada.
Dejan Dukovski
Dejan Dukovski
Dukovski je najizvođeniji makedonski dramski pisac evropske reputacije.
U Jugoslovenskom dramskom pozorištu izvedeni su njegovi komadi: Bure baruta u režiji Slobodana Unkovskog (1995) i Druga strana u režiji Miloša Lolića (2006).
Napisao je drame: Balkanska 3a/II (1988), Poslednji balkanski vampir (1989), Siljan Roda šepa (1991), Džin i sedam patuljaka (1991), Balkan nije mrtav (1992), Bure baruta (1994), Mamu mu jebem ko je prvi počeo (1996), Drakula (2002), Druga strana (2004), Homerov glas (2005), Galileo Galilej (2005), Prazan grad (2007), Muharem nije mrtav (2009), Uterus (2010), Izgubljeni Germanci (2011), Duh koji hoda (2015).
Predstava Mamu mu jebem ko je prvi počeo u produkciji Makedonskog narodnog pozorišta osvojila je Gran pri Bitefa 1997. godine. Takođe, tri puta je nagrađivan na Makedonskom pozorišnom festivalu „Vojdan Černodrinski“ u Prilepu, a Izgubljeni Germanci su prvi dobili bijenalnu Nagradu „Kole Čašule“ na konkursu MNT.
Drama Bure baruta prevedena je na više od 20 jezika, a prema njoj je Goran Paskaljević snimio film u francusko-nemačko-tursko-makedonsko-SCG koprodukciji i osvojio nagrade na međunarodnim festivalima. Prema scenarijima Dejana Dukovskog snimnjeni su filmovi: Svetlo sivo (1993), Head Noise (2002), Kao loš san (2003), Balkan nije mrtav (2010).
Diplomirao je 1991. u prvoj generaciji studenata dramaturgije Gorana Stefanovskog. Bio je dramaturg u Dramskoj redakciji Makedonske televizije. Od 1993. izabran za asistenta, a 1996. za docenta na Fakultetu dramske umetnosti u Skoplju, na predmetu filmski i televizijski scenario. Od 2003. ima status profesionalnog pisca. Živi u Skoplju.
Slobodan Unkovski
Nagrađivani pozorišni reditelj koji je postavio komade na brojnim svetskim pozornicama, a u Jugoslovenskom dramskom pozorištu Hrvatskog Fausta Slobodana Šnajdera (1982), Pozorišne iluzije Pjera Korneja (1991), Bure baruta Dejana Dukovskog (1995), Šine Milene Marković (2002), Galeba A. P. Čehova (2003), Brod za lutke Milene Marković (2006), Kako vam drago Vilijama Šekspira (2009), Nije smrt biciklo (da ti ga ukradu) Biljane Srbljanović (2011) i Ajnštajnove snove Alena Lajtmana (2017).
Rođen je u Skoplju. Diplomirao je režiju 1971. na Akademiji za pozorište, film, radio i televiziju u Beogradu, u klasi prof. Vjekoslava Afrića. Bio je reditelj i dramaturg Dramskog teatra u Skoplju, profesor pozorišne režije na Fakultetu dramskih umetnosti u Skoplju, predavao je režiju i glumu na dodiplomskim i postdiplomski studijama na nekoliko američkih univerziteta.
Bio je artist-in-residence u Američkom repertoarskom pozorištu u Kembridžu, u SAD i u Narodnom pozorištu u Atini.